Page experience, de website metric van 2021

Dit artikel delen?

Google maakte vorig jaar al bekend dat ze dit jaar in mei een belangrijke update zullen doorvoeren rond Page Experience. Maar over wat gaat Page Experience eigenlijk en wat betekent het juist voor je bedrijf? Dankzij de aankondiging van Google komen we in een unieke situatie terecht waarbij we onze websites kunnen voorzien van de juiste aanpassingen voordat de update live gaat. Thank God! 

Maar wat betekent het nu? Page Experience, zoals voorgesteld door Google is “a set of signals that measure how users perceive the experience of interacting with a web page beyond its pure information value”. Dit wil zeggen dat Google voor de ranking van je website, uitgebreid rekening gaat houden met de ervaring van de gebruikers. Hebben zij een goede ervaring dan rank je hoger, hebben zij een slechte ervaring dan rank je slechter.

Wat betekent Page Experience concreet?

Google Page Experience is de benaming voor een aantal factoren die de daadwerkelijke ervaring van een gebruiker op een pagina beïnvloeden. Dit zijn reeds bestaande factoren zoals mobile friendliness, safe-browsing, HTTPS en interstitials (onderbrekende pop-ups op bepaalde webpagina’s). Google voegt daar nu de Web Core Vitals aan toe:

  1. Largest Contentful Paint (LCP): Dit gaat over de laadsnelheid (hoe snel zie je alle elementen op de pagina). Een ideale LCP is 2.5 seconden of sneller.
  2. First Input Delay (FID): De FID meet de interactiviteit van de website. Een FID van 100 milliseconden of minder is optimaal.
  3. Cumulative Layout Shift (CLS): De CLS meet de visuele stabiliteit van een website. Een CLS van minder dan 0.1 staat voor een goede gebruikservaring.

Pagespeed wordt nu ECHT belangrijk

De basis van de Core Web Vitals is natuurlijk de laadtijd of pagespeed. De laadsnelheid van jouw website beïnvloedt de gebruikservaring. Google haat trage websites en je bezoekers uiteraard ook! Volgens Google kan je bounce rate met 32% stijgen als je laadtijd stijgt van 1 naar 3 seconden.

Visuele Indicator

Om de Page Experience kracht bij te zetten, plant Google ook een visuele indicator. Deze indicator zal websites die goed scoren op Page Experience differentiëren in de Google Rankings. Als je je hier niet goed op voorbereid, kan dit je CTR (Click Through Rate) op een negatieve manier aantasten.

Zal Page Experience mijn website treffen?

Uiteraard! Page experience zal belangrijk zijn voor elke website en webshop. Maar los daarvan, blijft goede content natuurlijk ook erg belangrijk. Daarvoor kan je dan weer deze metrics in de gaten houden:

  • Backlinks (links van andere sites naar jouw website)
  • Topical Authority (wat is je gepercipieerde autoriteit over een bepaald thema)
  • Search Intent (wat een gebruiker bedoelt met een zoekopdracht)
  • Content Depth (webpagina’s die in detail op een onderwerp ingaan)
  • Content Accuracy (actuele, consistente en correcte content)

Indien je website nog niet volledig aan alle vereisten voldoet, heb je gelukkig nog een aantal maanden om je voor te bereiden.

In deel 2 van deze blogserie kom je te weten wat je kan doen om je voor te bereiden en vertellen we hoe je ziet of je site op dit moment goed scoort of niet. Stay tuned!

More To Explore

Hello you!

Marketing Automation, de partner die je verdient!

Een vraag, opmerking of gewoon even hallo zeggen? Wil je graag een gepersonaliseerde demo? Op zoek naar extra SharpSpring Training? We zijn er voor je!

Your Plus One! Let’s Talk 

Marketing Automation Playbook

Stoom je business klaar en word een echte marketing automation expert met ons Marketing Automation Playbook.

Yourplusone marketing automation playbook

Download het Marketing Automation Playbook!

Ontdek de mogelijkheden voor jouw business en word een echte marketing automation expert.